Son yıllarda “Re” ile başlayan düzenlemeler, olgular ve uygulamalar şirketlerin yapılarını ve faaliyetlerini gözden geçirmelerinde etkili süreçleri vurgulamaktadır. Reengineering; personelin, proseslerin ve sistemlerin sürekli olarak iyileştirilmesiyle, şirketlerin daha iyi pozisyonlara yönelmesini sağlamaktadır. Reengineering, esas itibariyle, ani dönüşüm ve değişimi ifade etmektedir.
Gerçekten pazar hakimiyetini başarmışlarsa, gerçekten fonksiyonel hiyerarşiden süreç sahipliğine geçmişse, yönetim; gerçekten çalıştırdığı kişilere güveniyorsa ve çalışanları yetkilendirmişse, verimlilik ve servis düzeyinde gerçekten önemli ilerleme kaydetmişse, maliyetleri düşürmüşse, böyle bir değişimi destekleyen ve kolaylaştıran en son teknolojiyi kullanıyorsa, kurumun reengineering’ten geçtiği kabul edilmektedir. Böyle bir süreçten geçmeyen şirketlerin çoğu, süreçlerin yeniden dizaynı ya da süreç iyileştirme programlarını uygulamaktadırlar. Bu, belli bir zamanda tek bir prosese uygulanan pragmatik ve buna odaklanmış bir değişimdir, radikal reengineering düşüncesinden önemli ölçüde ayrılmaktadır.
Başarılı şirketler incelendiğinde elde edilen özellikler, günümüz yoğun rekabet ortamında örgütler tarafından uygulanması gerekli prensipleri ortaya koymaktadırlar. Başarılı şirketlerin sahip oldukları özellikler aşağıdaki başlıklarda ifade edilmiştir4. Başarılı şirket profili, değişim mühendisliği uygulamasının ve diğer tüm değişim çalışmalarının hedefini oluşturmaktadır. Yapılan çalışmalarda ulaşılmak istenilen nokta aşağıda ifade edilen bir şirket profiline sahip olabilmektir.
- Müşteri Odaklı Olmak : İç ve dış müşterilerin gereksinimlerini ve beklentilerini tam anlamıyla karşılayan bir yaklaşım. Bazı şirketler müşteri odaklı olmak yani müşteriyi anlamak amacıyla farklı yöntemlere başvurabilmektedirler.
- Katılımcı Olmak : Problem çözme, fikir üretme, öneri geliştirme, karar almada ortak fikre dayalı yaklaşım.
- Kaliteli İşgücü : Yüksek performansın kaliteli çalışanlarla sağlanacağına inanan, çalışanların sürekli gelişmesine ve eğitimine önem veren yaklaşım.
- Bilgi Odaklı Olmak : Rekabet gücünü destekleyen bilgileri yerinde, zamanında ve doğru olarak elde eden ve bunları hem yatay hem de dikey yönde hızla paylaşan yaklaşım.
- Pro-aktif Olmak : Gelişmelere ayak uydurmak yerine onları yönlendirmeyi esas alan ve tüm varsayımları sorgulayan yaklaşım. Geleceği tahmin edebilmenin en kolay yolu, onu yaratmaktır.
- Amaç Birliği : Üst yönetimden en altta çalışan işçiye kadar amaç birliğini sağlayan yaklaşım.
- Dinamik : Bilgi elde etmede, karar vermede, eyleme geçmede olabildiğince hızlı ama hızla telaşı birbirine karıştırmayan yaklaşım.
- Planlı, Programlı : Hedeflerin saptandığı ve somut planların yapılarak sonuçların belirli dönemlerde değerlendirildiği ve kendi geleceğini kendi hazırlayan yaklaşım.
- Sorumluluk Bilinci Olan Yönetim : Sistem geliştirme ve motive etme sorumluluğunun bilincinde olan ve öyle davranan yönetim yaklaşımı.